Pretraga
Close this search box.

Naknada štete zbog kašnjenja leta

Ako postoji nešto što nas je rasteći broj otkazanih I zakašnjelih letova u Srbiji naučio, to je da planiranje savršenog putovanja zahteva puno pažnje. Međutim, I pored svih vaših priprema, ponekad će se desiti neočekivane situacije koju mogu poremetiti vaše planove. Kašnjenje leta predstavlja jedan od tih izazova – ali nema razloga za očajavanje!

Za vas smo sastavili ovaj vodič kako bi se upoznali sa vašim pravima kao putnika u Srbiji, a sve kako bi uspešno pretvoriti ovo neželjeno iskustvo u priliku da osigurate naknadu štete zbog kašnjenje leta u Srbiji.

Naknada štete zbog kašnjenja leta: Prava Putnika u Srbiji

Čak 80% putnika u Srbiji ne zna da ima zakonom zagarantovana prava koja im omogućavaju da traže naknadu štete zbog kašnjenja leta.

Uz odgovore na sledeća najčešće postavljana pitanja u vezi kašnjenja leta, želimo da vas osnažimo da budete dio onih 20% koji znaju kako da preokrenu negativno iskustvo putovanja u pozitivno.

Koje je minimalno kašnjenje leta kada imam pravo na naknadu štete?

Ukoliko je vaš let kasnio više od 3 sata, imate pravo na naknadu štete zbog kašnjenja leta u iznosu koji će zavisiti od dužine samog leta.

U tabeli ispod možete da vidite pregled sa objašnjenjem:

Naknada za kasnjenje leta iznosi naknade u evrima

Koliku naknadu štete mogu da dobijem zbog kašnjenja leta?

Između 250 I 600 evra. 

Da li mogu da ostvarim bilo kakvu naknadu štete u slučaju kašnjenja leta kraćeg od 3h?

Za kašnjenja od 2h imate pravo na naknadu troškova za hranu I piće na aerodromu, I to obično u vidu vaučera.

Da li mogu da ostvarim naknadu štete ukoliko let kasni zbog tehničkih kvarova?

Da. Održavanje aviona je obaveza aviokompanije, te je ista dužna da vas kompenzuje za kašnjenja prouzrokovana tehničkim kvarovima.
Više o ovome u Evropskoj Uredbi br. 261/04.

Da li postoje slučajevi u kojima aviokompanija nije u obavezi da mi nadoknadi štetu zbog kašnjenja leta?

Letovi koji kasne usled vanrednih okolnosti, odnosno okolnosti van kontrole aviokompanije, ne moraju biti kompenzovani putnicima.

Pogledajte dole šta sve spada u vanredne okolnosti kada nemate pravo na naknadu štete zbog kašnjenja leta:

Takođe, naknad štete vam neće biti isplaćena u slučajevima:

  • Kada ste na vreme obavešteni o otkazivanju leta (najmanje dve sedmice pre planiranog polaska).
  • Ako ste obavešteni o otkazivanju leta između 2 sedmice I 7 dana pre planiranog polaska, te vam je ponuđeno alternativno usmeravanje koje vam omogućuje da poletite ne više od 2 sata pre planiranog polaska i stignete na krajnju destinaciju manje od 4 sata nakon prvobitno planiranog dolaska.
  • Ako ste obavešteni o otkazivanju leta manje od 7 dana pre planiranog polaska, te vam je ponuđeno alternativno usmeravanje koje vam omogućuje da poletite ne više od 1 sata pre planiranog polaska i stignete na krajnju destinaciju manje od 2 sata nakon prvobitno planiranog dolaska.
  • Ukoliko aviokompanija može dokazati da su otkazivanje leta uzrokovale vanredne okolnosti koje se nisu mogle predvideti, čak i uz sve primerene mere predostrožnosti.

Da li mogu ostvariti naknadu štete zbog otkazanog leta ili ukrcavanja?

Da, osim u gore navedenim vanrednim situacijama I u visini koja zavisi od dužine leta.

Takođe, ukoliko vam ukrcavanje nije bilo dozvoljeno iz opravdanih razloga, a koji se tiču bezbednosti, zdravlja, ili ukoliko niste posedovali važeću putnu ispravu, nećete imati pravo na naknadu štete.

Napomene:

  • Ukoliko vam je onemogućeno ukrcavanje zbog prekomernog broja rezervacija, u tom slučaju imate pravo na naknadu pune cene karte za putovanje koje nije realizovano ili preusmerenje do vaše destinacije, ali na kasniji datum.
  • Aviokompanija nije dužna da vam nadoknadi štetu zbog otkazanog leta ili ukrcavanja ukoliko vas je o tome obavestila najmanje 7 tj. 14 dana pre otkazivanja.

Da li imam pravo na naknadu štete zbog izgubljenog ili zakašnjelog prtljaga?

Da, I to u iznosu od čak 1.500 evra.

Važno je samo da na licu mesta popunite odgovarajući obrazac I da dokažete vrednost stvari koji se nalaze u izgubljenom prtljagu.

Napomena: Izgubljenim prtljagom se smatra svaki prtljag koji nije pronađen u roku od 21 dan (ili ranije, ako aviokompanija tako ustanovi).

Koji je rok zastarelosti za naknadu štete zbog izgubljenog ili zakašnjelog prtljaga?

Rok zastarelosti je dve ili tri godine kod većine evropskih država. Za tačne informacije, najbolje bi bilo da se obratite advokatu koji ima iskustvo sa ovakvim slučajevima.

Koliko vremena je potrebno za ostvarivanje naknade štete zbog kašnjenja leta?

Najčešće ne duže od mesec dana, ali sve zavisi od individualnih okolnosti slučaja.

Da li imam pravo na naknadu štete usled smeštanja u nižu klasu od one za koju sam kupio kartu?

Imate pravo na povraćaj troškova, u roku od 7 dana, u iznosu koji će zavisiti od dužine vašeg leta.

Kako Ostvariti Naknadu: Praktični Saveti

Najbolja priprema za ostvarivanje naknade je unapred. Upoznajte se sa svojim putničkim pravima I uslovima aviokompanije prije putovanja. Alternativno, pročitajte detaljno ovaj članak, jer vam on pruža sve neophodne informacije o naknadi štete zbog kašnjenja leta (I drugih povezanih okolnosti).

Sakupite dokumentaciju

Svaki korak je važan.

Dokumentirajte sve relevantne informacije, uključujući:

  • Vreme dolaska sa informacionih monitor na aerodromskim terminalima
  • Kartu za ulazak avion (boarding karta)
  • Podatke o rezervaciji
  • Podatke o kašnjenju leta
  • Račune za hranu I piće kupljene na aerodromu
  • Korespondenciju s osobljem aviokompanije.

Kontaktirajte aviokompaniju

U slučaju kašnjenja, odmah kontaktirajte osoblje aviokompanije i zatražite informacije o svojim pravima i postupku podnošenja zahteva za naknadu štete zbog kašnjenja leta. Takođe, zahtevajte da vam aviokompanija obezbedi prevoz I noćenje u odgovarajućem smeštaju ukoliko ste usled kašnjenja leta primorani da letite naredni dan.

Ukoliko ne dobijete adekvatan odgovor od aviokompanije, imate pravo na žalbu I eventualno na reklamaciju Direktoratu civilnog vazduhoplovstva.

Potražite pomoć

U redovnim slučajevima kašnjenja leta, pored prava na prevoz do smeštaja I sam smeštaj, imate ipravo na besplatan obrok I napitak, kao I na 2 besplatna telefonska poziva / poruke putem faksa, telefona ili e-maila.

Ne pristajte na refundaciju

Naknada štete zbog kašnjenja leta često može biti viša od iznosa refundacije vaše rezervacije, a pristankom na refundaciju gubite pravo na istu, kao I na alternativni let. Kako biste osigurali adekvatnu naknadu štete, najbolje bi bilo da kontaktirate advokata za obligaciono pravo specijalizovanog za slučajeve kašnjenja leta I to u što kraćem roku, a kako bi isti mogao da blagovremeno obradi vašu dokumentaciju.

Zaključak

Kašnjenje leta ne mora biti potpuno negativno iskustvo. Uz pravilno poznavanje svojih prava i pravilno vođenje postupka zahteva, putnici u Srbiji imaju priliku osigurati naknadu za štetu zbog kašnjenja leta i okrenuti ovaj izazov u svoju korist. Budite informisani, pripremljeni i uporni kako biste ostvarili ono što vam pripada.

admin

Komentari

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *